środa, 29 czerwca 2016

Rzecznik praw konsumenta

Rzecznik praw konsumenta


Autor: Kysz


Zgodnie z obowiązującym prawem, w sprawach dotyczących naruszenia indywidualnych interesów konsumentów właściwy jest Rzecznik ochrony praw konsumentów.


W Polsce istnieje ponad 360 Rzeczników, a jedynie 9 procent ankietowanych (jak wynika z badań społecznych) wie o jego działalności.
Rzecznik ochrony praw konsumentów pomaga w skuteczniejszym egzekwowaniu praw konsumenckich, a także ogranicza samowolę i bezkarność nieuczciwych przedsiębiorców.
Do najważniejszych jego zadań należą: bezpłatne porady prawne, składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa, występowanie do przedsiębiorców, wytyczanie powództwa, a także wstępowanie do toczącego się postępowania (wszystkie te czynności są oczywiście związane z ochroną interesów konsumenta).
Podczas występowania w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów Rzecznik ochrony praw konsumentów jest oskarżycielem publicznym (w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia).
Jak wynika z badań prowadzonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Rzecznicy występują do przedsiębiorców ok 30 tys. rocznie, a także udzielają ok 175 tys. porad i informacji. Ponadto, prawie połowa spraw, które zakończyły się sprawą w sądzie dotyczyła reklamacji i gwarancji towarów. Bardzo dużą część stanowią powództwa związane z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usługi.
Aby uzyskać dane teleadresowe do Rzecznika należy skorzystać z wyszukiwarki instytucji udzielających pomocy konsumenckiej (dostępnej na stronie UOKiK). Po określeniu naszego problemu, wybraniu województwa oraz miejsca zamieszkania, uzyskamy adres Rzecznika najbliższego miejscu naszego zamieszkania.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz