Telepraca - prawa i obowiązki pracownika
Autor: LexAgit
Telepraca jest coraz częstszą formą zatrudnienia pracowników. Nowe metody komunikacji - telefon, a szczególnie internet dają możliwość wykonywania pracy poza lokalem przedsiębiorstwa. Zapoznaj się z możliwościami i zagrożeniami jakie daje telepraca.
Pojęcie telepracy zostało wprowadzone do polskiego kodeksu pracy w roku 2007. Jest to więc jedna z nowszych regulacji, ale ciągle kształtująca się dzięki wyrokom zapadającym w tej kwestii. Artykuł 67⁵.§1 wyjaśnia nam pojęcie telepracy. Jest to praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej np. poczty elektronicznej. Może być ona wykonywana przez pracownika w domu, ale także w innym miejscu. Cechą charakterystyczną telepracy jest, że pracownik efektów swojej pracy nie przekazuje pracodawcy osobiście, a właśnie za pomocą środków porozumiewania się na odległość- telefon, Internet itp.
Przykładem telepracownika jest dziennikarz, tłumacz itp. Ważne jest, że w tej formie mogą być zatrudnione np. osoby niepełnosprawne lub kobiety wychowujące dzieci. Taka forma współpracy jest dla nich zdecydowanie prostsza i przystępniejsza, gdyż mogą wykonywać ja w domu.
Skupiając się na prawach pracownika należy zacząć od faktu, iż pracownik zatrudniony już u danego pracodawcy, musi wyrazić zgodę na zmianę formy zatrudnienia na teleprace . Ważne jest , że w takim przypadku w terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia pracy w formie telepracy , każda ze stron może wystąpić z wiążącym wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy i przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy . Brak zgody pracownika na zmianę warunków pracy na telepracę, nie mogą stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę umowy o pracę.
Telepracownik nie może być dyskryminowany ze względu na rodzaj pracy którą wykonuje, a co istotne nie może być traktowany gorzej niż pracownicy zatrudnieni np. na postawie umowy o pracę. Tak samo ma prawo do awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Pracownik nie może być w jakikolwiek sposób dyskryminowany z powodu podjęcia pracy w formie telepracy, jak również odmowy podjęcia takiej pracy.
Pracownik ma prawo kontaktowania się z innymi pracownikami oraz korzystania z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, z zakładowych obiektów socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej.
W stosunku do telepracownika należy odpowiednio stosować przepisy określające prawa i obowiązki wszystkich pracowników. Tytułem przykładu można wskazać, iż na tych samych zasadach korzysta z prawa do urlopu, można z nim także zawrzeć umowę o zakazie konkurencji.
Pracodawca jest obowiązany do dostarczenia pracownikowi sprzętu niezbędnego do wykonywania telepracy, ubezpieczenia tego sprzętu, pokrycia kosztów związanych z instalacją i konserwacją. Istnieją jednak sytuacje kiedy pracodawca i pracownik mogą w odrębnej umowie postanowić inaczej co do tych kwestii. Może do dotyczyć zasady porozumiewania się pracodawcy z telepracownikiem, w tym sposób potwierdzania obecności telepracownika na stanowisku pracy, czy sposobu i formy kontroli wykonywania pracy.
Wykonywanie pracy właśnie w tej formie niewątpliwie ma wiele zalet. Pracownikowi daje przede wszystkim elastyczność miejsca i czasu pracy. Pracodawcy pozwala na redukcje kosztów wynajmowania pomieszczeń.
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz