poniedziałek, 2 marca 2020

Obostrzenia w reklamowaniu leków

Obostrzenia w reklamowaniu leków


Autor: Piszacy z biurka


Leki, jak każdy produkt w gospodarce rynkowej, są produkowane przez rożne firmy. W konsekwencji występuje pomiędzy nimi konkurencja, co wymusza walkę o klienta. Ze względu na fakt, iż ten produkt może wpłynąć na zdrowie osób go stosujących ustawodawca wprowadził w tej materii specjalne obostrzenia.


Na początku trzeba zaznaczyć, iż ustawa "prawo farmaceutyczne" nie posługuje się pojęciem "leku", stosując w zamian "produkt leczniczy", który oznacza "substancję lub mieszaninę substancji". Może on posiadać takie właściwości jak leczenie lub zapobieganie chorób zarówno występujących u ludzi jak i trapiących zwierzęta. Możliwe są również jego zastosowania w przypadku chęci poprawienia, przywrócenia bądź modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działania z kategorii metabolizmu, immunologii bądź farmakologii.

Ze względu na przyjęcie założenia, iż ustawodawca ma przede wszystkim na względzie dobro pacjentów, reklama leków podlega ograniczeniom. Zasady jakie obowiązują jej producentów oraz firmy wytwarzające środki tego typu dokładnie reguluje ustawa „Prawo Farmaceutyczne” wraz z rozporządzeniami związanymi z nim. Główny Inspektor Farmaceutyczny to z kolei podmiot odpowiedzialny za przestrzeganie ich przez reklamodawców.

Warto zdefiniować co rozumie się przez reklamę produktów leczniczych – jest to taka działalność, która polega na zachęcaniu do stosowania produktu z tej kategorii, dążąca do zwiększenia liczby wypisywanych recept, nakłaniania dom zwiększenia konsumpcji bądź sprzedaży.

Reklamy leków należy podzielić na te, które kierowane są do specjalistów z tej branży (głównie chodzi o lekarzy) oraz osoby nimi niebędące, czyli reklama podawana do wiadomości publicznej. Ta pierwsza grupa winna być rozumiana jako osoby prowadzące obrót lekami oraz mające uprawnienia do wypisywania recept czyli farmaceuci, lekarze oraz aptekarze. Tu reklama ni jest obwarowana tyloma obostrzeniami.

Zupełnie inaczej sprawy mają się jednak w przypadku przekazów skierowanych do szerszej publiczności – ustawodawca założył bowiem, iż osoby takie nie posiadają specjalnego wykształcenia, które pozwala im na rozpoznanie prawdziwych właściwości reklamowanych środków i w związku z tym należy je chronić przed wprowadzaniem w błąd.
Najważniejszymi obostrzeniami jakie muszą być przestrzegane przez producentów to zakaz wprowadzania w błąd, a także nakaz prezentowania danego środka w sposób obiektywny i rzetelny, a także zawieranie informacji o jego racjonalnym stosowaniu. Reklama nie może również przesadzać, pomijać istotnych kwestii, sugerować nieprawdy, a także zatajać jakichkolwiek istotnych informacji, które mogą narazić na szwank zdrowie konsumentów.
Przekaz reklamowy powinien być skonstruowany tak, aby udzielane informacje były szczegółowe, wiarygodne i rzetelne, a także by nie sugerowały, iż stosując dany produkt można uniknac porady lub zabiegu lekarskiego. Co więcej wykluczone są stwierdzenia sugerujące, iz zdrowa osoba, nieprzyjmująca danej substancji, pogorszy swój stan zdrowia.
Niestosowanie się do tych obostrzeń grozi bardzo wysokimi karami, a przede wszystkim utrata wiarygodności danej firmy.


Przekaz reklamowy

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz