środa, 29 czerwca 2016

Czy rejestracja pojazdów musi być trudna? Kraków radzi

Czy rejestracja pojazdów musi być trudna? Kraków radzi


Autor: Miłosz Rożański


Wraz z ujednoliceniem prawa w Unii Europejskiej ujednolicane zostają również procedury rejestracji pojazdów, w Krakowie jeszcze do niedawna firmy oferujące tłumaczenia miały w swej ofercie wyręczenie klienta w urzędach, czy dzisiaj jest to potrzebne?


Utrudnienia urzędowe

Choć zapewne znajdzie się wielu zwolenników obowiązku rejestracji pojazdów sam uważam je za niewłaściwe, a przynajmniej obowiązek rejestrowania pojazdów, fakt że pozwala to niekiedy złapać i udowodnić winę złodziejowi samochodów oczywiście jest tutaj brany pod uwagę lecz uważam że rynek sam znalazł by lepszy nie przymusowe i co za tym idzie pewnie i tańszy sposób zapobiegania kradzieżom. Jednak nie podoba mi się to z punktu widzenia wolnościowca który uważa że obywatel nie ma żadnych większych obowiązków wobec państwa niż w najgorszym stopniu zapłacenie niskiej daniny w zamian za zamieszkiwanie terenów będących pod jurysdykcją państwową. Uważam iż skoro każdy może zarządzać swoim dobytkiem i jego to jego dobytek państwo nie ma prawa w niego ingerować, tym bardziej przyznawać sobie kompetencji do numerowania i spisywania wartości należących do obywatela. Sam doskonale zdaje sobie sprawę z tego sprawę lecz wart przypomnienia jest fakt iż jeszcze kilka stuleci temu również w Polsce państwo nie miało żadnych wglądów do akt księgowych firm, argumentowano to mówiąc „a co jeśli konkurent ma znajomego urzędnika i pozna wszystkie moje dane księgowe? Kontakty, kontrahentów oraz klientów co może być niezwykle niebezpieczne dla mnie i mojego biznesu?”, tak więc dzisiejsze składanie zeznań podatkowych niegdyś i moim zdaniem słusznie zostało by wyśmiane. Tak więc wychodząc z tego założenia oraz sposobu rozumowania uważam że jakiekolwiek kontrole obywateli nie wywołane naruszeniem przez niego mądrze napisanego prawa oraz naruszenia cudzej wolności bądź własności jako zbędne utrudnienia które są całkowicie zbędne dla prawidłowego działania społeczeństwa oraz gospodarki. Nie zapominajmy również iż obecnie pojazdy takie jak motory wraz z zarejestrowaniem mogą stać się obiektem pożądania wojska Polskiego w wypadku wojny, nie chcę aby brzmiało to nie patriotycznie ponieważ niezwykle Kocham swój kraj, lecz nie bardzo państwo i czasy w których zdarzyło mi się żyć. Jednak uważam że hierarchia może być różna dla innych ludzi, sam osobiście wyżej w priorytetach od wsparcia wojska Polskiego stawiam bezpieczeństwo mojej rodziny, nie ukrywajmy że motor który dla nie których może być jedynym środkiem transportu mógłby być niezbędny po to, aby takie bezpieczeństwo rodzinie zapewnić na przykład wywożąc żonę i dziecko z terenów zagrożonych. Zresztą nie ukrywajmy iż jest to po prostu czyjaś własność, uważam więc że jeśli ktoś chce wesprzeć wojsko powinien robić to dobrowolnie i chwała mu za to, istnieją jednak ludzie spoza struktur wojskowych którzy mogli zdziałać by więcej od nie jednego żołnierza, pozbawieni sprzętu mogą być dużo mniej skuteczni.

Rejestracja pojazdu

Do zarejestrowania pojazdu musimy posiadać i dostarczyć aktualne dokumenty, pełna ich lista to
-Dowód bycia właścicielem pojazdu (umowy o kupnie lub darowiźnie, faktura zakupu, lub postanowienie sądu wskazujące kto jest właścicielem).
-Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego oraz identyfikator pojazdu który po raz pierwszy rejestrowany był za granicą
-Dowód rejestracyjny (Jeśli brak jest dowodu rejestracyjnego potrzebne jest: DLA KRAJÓW UE – dokument wydawany przez organy ostatniej rejestracji zaświadczające o autentyczności informacji w zagubionym/utraconym dokumencie, DLA PAŃSTW TRZECICH – jest to inny dokument potwierdzający fakt dokonania rejestracji pojazdu po za granicami Polski).
-Dowód odprawy celnej przywozowej, jeśli pojazd był sprowadzony z terytorium państwa trzeciego (rozumiane jako kraje z poza Unii Europejskiej).
-Dokument potwierdzający fakt dokonania zapłaty akcyzy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeśli samochód osobowy został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego.
-Zaświadczenie wystawione przez odpowiedni urząd informujące o:
uiszczeniu podatku od towarów i usług (podatek VAT), jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego,
brak takiego obowiązku
-Dowód wpłaty na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej: BGK III Oddział w Warszawie 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014, w wysokości bagatela 500 zł., zawierający numerr VIN, lub numer podwozia, nadwozia lub ramy pojazdu, lub zaświadczenie o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci zbierania pojazdów albo faktury zawierającej takie oświadczenie. Ważna informacja: Warunek dotyczy tylko pojazdów zaliczanych do następujących kategorii :
M1 – samochody stworzone w celu przewozu ludzi , nie mogą mieć więcej niż osiem miejsc, nie licząc siedzenia na którym siedzi kierowca (po prostu samochody osobowe)
N1 – samochody przeznaczone do mogące przewozić ładunki do dopuszczalnej wagi, dopuszczalną wagę całkowitą nie mogącej przekroczyć trzech i pół tony (po prostu samochody ciężarowe)
-Jako dokumenty potwierdzające naszą tożsamość możemy wystawić nasz paszport lub dowód osobisty – w przypadku osób fizycznych; wypis z rejestru handlowego zaczerpnięty z sądu, numer statystyczny (REGON) i imienne upoważnienie - w przypadku rejestracji na podmiot prawny
-Niezbędny również jest wniosek o rejestrację

Jak więc widzimy nie jest to sprawa prosta i wymagająca małych zabiegów, jesteśmy lustrowani oraz zmuszeni płacić spore pieniądze za odrobinę papieru z pieczątką państwową, na szczęście nie można tu umieścić jeszcze jednego ważnego punktu dla pojazdów sprowadzanych zza granicy który obowiązywał dotychczas, było by w nim napisane o tym że w razie chęci zarejestrowania pojazdu sprowadzanego zza granicy w Polsce trzeba dostarczyć oryginalne dokumenty rejestracyjne oraz ich tłumaczenie wraz z poświadczeniem o rzetelności tłumaczenia wystawionym przez uprawnionego tłumacza przysięgłego, dlatego też niektóre firmy w większych Polskich miastach zobowiązywały się do czynności dodatkowych po za tłumaczeniem, w swojej ofercie mieli również załatwianie spraw urzędowych oraz pomoc w kompletacji dokumentów, dla laików ułatwiało to sprawę bardzo ponieważ wielu ludzi nie wie jak ciężką sprawą w Polsce jest rejestracja pojazdów.
Kraków
na przykład chcąc być konkurencyjny wobec innych miast masowo zaczął wprowadzać system nieodpłatności i oferty wysyłania swoich pracowników do urzędów zamiast klienta w myśl idei czas to pieniądz, spotkało się to z miłym odzewem ze strony klientów. Obecnie jednak wraz z ujednoliceniem prawa i procedur unijnych tłumaczenia dla aut sprowadzanych z któregokolwiek z krajów członkowskich nie są obowiązkowe, wystarczy dostarczyć oryginał. Oczywiście nie można się smucić tylko dlatego że straci na tym branża zajmująca się tłumaczeniami, ponieważ zaoszczędzone pieniądze możemy wydać rozsądniej niż na całkowicie zbędną usługę co z pewnością odbije się pozytywniej na gospodarce, wszak to konsumenci są podstawą gospodarki i jeśli coś przyniesie nam zysk, przyniesie zysk i gospodarce, dlatego lepiej wydać już pieniądze na byle jaką przyjemność niż zbędne tłumaczenia.
Kraków
na pewno więc na tym nie straci, jedynie ujdzie trochę powietrza ze sztucznie nadmuchanej bańki, oznaczać to będzie powrót do normalności oraz oszczędność dla całej gospodarki.

Dziękuje.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz